En les últimes setmanes des del diari digital de la Vanguardia han publicat aquest article on es parla de la importància de la motivació dels escolars durant les etapes primerenques i el per què els millors professors han de ser als primers cursos.
“Perquè els millors professors han d’estar en primer curs
Un estudi conclou que els nens que reben una bona formació en començar primària obtenen millors resultats acadèmics quan són adolescents
“El bon mestre fa que el mal estudiant es converteixi en bo i el bon estudiant en superior”, deia la revolucionària educadora nord-americana Marva Collins. Incentivar a l’alumne és bàsic per motivar-lo a aprendre. I quina és la millor fórmula per incentivar-? Doncs segons la Universitat de Durham, no hi ha millor fórmula que posar els millors professors en el primer curs de primària.
Els investigadors han descobert que els nens als quals se’ls ensenya bé en el seu primer any aconsegueixen millors resultats en anglès i matemàtiques en el Certificat General d’Educació Secundària (GCSE), una sèrie d’exàmens que realitzen tots els nens d’entre 14 i 16 anys de Gal·les, Anglaterra i Irlanda del Nord.
L’estudi, publicat a la revista School Effectiveness and School Improvement, ha analitzat els resultats de 40.000 nens anglesos i ha proporcionat evidències que l’impuls en el desenvolupament des de l’inici de l’educació primària roman amb els nens fins al final de l’escola obligatòria , als 16 anys.
Els experts van mesurar la progressió primerenca en lectura i matemàtiques dels nens a l’inici de l’escola primària (que a Anglaterra comença entre els 4 i els 5 anys) amb un sistema d’avaluació conegut com Indicadors de rendiment en les escoles primàries (PIPS). Van ser avaluats de nou al final d’aquest primer curs i altres tres vegades, als 7, 11 i 16 anys.
En valorar els petits al començament i al final de primer, l’equip de Durham va poder identificar les classes en què els petits van aconseguir un progrés significativament més gran que la mitjana. Després va seguir controlant els menors a través dels cursos per analitzar l’impacte a llarg termini.
Els investigadors van tenir en compte una sèrie de factors socials i econòmics que podrien esbiaixar els resultats, inclosa l’edat dels nens, el començament de l’escola, el sexe, l’ètnia, les necessitats especials, l’anglès com a idioma addicional, la privació i el nivell de l’escola / classe.
El treball conclou que el primer any d’escola presenta una oportunitat d’impactar positivament en els resultats acadèmics a llarg termini dels nens. “L’ensenyament de bona qualitat en aquesta fase de la cursa escolar d’un nen sembla tenir beneficis duradors”, assegura el professor Peter Tymms, director de l’estudi.”Les millores aconseguides en nivells més avançats també van tenir beneficis a llarg termini, però no tan grans com els vistos en el primer any d’escola”, afegeix. Per això creu bàsic que l’administració es plantegi un nou “enfocament” per reubicar “als mestres d’alta qualitat per garantir que tots els nens experimentin un primer curs efectiu”.L’equip de la Universitat de Durham també va abordar si les escoles més eficaces podien reduir la bretxa en els èxits observada entre els nens de famílies benestants i pobres. En analitzar les dades sobre l’origen de cada nen i comparar-los amb els èxits a l’escola, els investigadors van concloure que no hi havia “evidència significativa” que els centres educatius a Anglaterra haguessin aconseguit estrènyer el buit entre els petits.
Aquesta diferència de classe segueix sent, diuen els experts, un problema persistent no només a Anglaterra, sinó també en molts altres països. “Les interaccions dels factors relacionats amb l’entorn i la llar del nen estan, en gran mesura, més enllà de la influència directa de les escoles. Aquest és un problema difícil de superar “, apunta Tymms.”